måndag 1 mars 2010

Den oändliga resan del 1 Mole nationalpark

God dag matbanan!!

Slogan och handmålade skyltar i Ghana kan se ut ungefär så här. Hoppas media utvecklingen aldrig når kontinenten...

I torsdags efter våran utställning på UCC skulle vi ta bussen till Kumasi, det fick bli en överfull Metro-mas buss efter som att den andra inte följde sin tabell.
Väl på bussen bli Danielle utsedd till att håla allmän bön, inför resan. Det vill hon inte, hon försöker trevligt förklara på svengelskghanianska att hon inte vet hur man gör. Killen som tar över pladdrar på i 45 min på TWI. Mitt på landsvägen blir det fight mellan alla passagerare och busschauffören vägrar köra vidare fören alla hållerkäften. Där sitter vi som två höns bredvid en kille som pillar upp grönt gräs i näsan, hostar lite och tar sig sedan en shot-sprit på påse. Han talar glatt om att han gärna gifter sig med oss men att vi först måste dela blod.... Vi var skärrade.

Denna man kanske har plirat upp grönt gräs i näsan.

När vi väl kommer fram till Kumasi och ¨rummet¨ vi bokat, visar det sig att de inte alls är bokat.
I Ghana har man alltid pratat med receptionistens BROR när reservationen inte finns.. Vi tjafsar ett tag och lyckas som riktiga backpackers deala oss till en städskrubb för 35 svenska kronor natten. Det vart inte mkt sömn.

Jag tänker hallelulja här ska jag sova inatt. Väggarna består seriöst av papper o fläkten låter som ett flygplan.

Utsikten från vårat ¨trevliga¨boende natten i Kumasi.

Frulle-efterrätt..

Nästa morgon går vi upp tidigt för att hinna med en buss mot Tamale. Innan var det dags för lite frukost, vi vart så lyckliga då vi fann en ¨riktig¨Super market. Färdkosten vart mkt godis och äntligen en glass, den sista i frysboxen!! Annars kommer dom gärna på påse lite halvsmälta efter en dag på en mans huvud.

Det finns som tur var mkt annat du kan köpa från folks huvud, så helt svultna han vi inte bli. Varje gång bussen stannade till han man om man va snabb handla något från ett huvud.

Efter 4 timmar fick vi äntligen en paus, toa besöket var en upplevelse du betalar 25öre får en hink vatten och sätter dig i en kvinnlig kissoar. Skulle du göra nr 2 fick du även en sida tidningspapper och promener i väg till skogen haha..

Volta sjön

Kylskåps försäljning is the shit.

Turen gick förbi världens största artificiella sjö Volta och några kyllskåp senare hamnade vi i en annan värld. Från de vi tyckte var underutvecklat hamnade vi i OTROLIGT UNDERUTVECKLAT, med runda ler hus och löv tak väldigt mkt fattigare i nord Ghana än det är i södra Ghana.

Resan mot elefanterna fortsatte men det tar vi i morgon

puss och kram svettig banan!!!



25 kommentarer:

  1. Så himla roligt att läsa! Och fantastiska bilder. Ser fram emot att få se den lilla elefantungen du lovat att ta med hem till mig :)

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  2. rikemanssvenskar som tror de åker på safari och gör omedvetet narr av andras liv, kultur o seder. Nej, ni gör inte narr på ett uppenbart menande sätt, men ert sätt att skriva är i grunden väldigt nervärderande...som om de är outvecklade primitiva former av människor där..o att visst e det kul med ett avbrott från stureplan, skumpan o gucci-skorna såhär ett tag, men jag skulle aaaaaaaaaaaaaaaaaldrig bo där permanent eller kunna träffa mig en kille härifrån...

    det e intrycket man får när man läser. äckligt....rent ut sagt vidrigt....men vad ska man tro om människor som älskar att hänga på hells kitchen och åka till visby under stockholmsveckan och båstad under tennisveckan.....

    SvaraRadera
  3. haha idag fick vi lära oss att det där kallas avundsjuka! Nej vi är inte nedvärderande snarare fascinerade, uppslukade och inponerade av hur de lever. Och kallar man de inte primetivt att bo i en lerhydda utan hålbart tak och tillgång till rent vatten eller vård, vad kallar du det då?? När har vi sagt att vi inte vill bo har permanent? vi är inte puckade människor, vi som är här och upplever detta har rätten att uttala oss om hur det faktiskt är. Det är svårare att adaptera till kultur och vanor här nere än va du där hemma tror så vissa saker är för oss välldigt ovanligt och i vissa fal konstigt. Vist vi kanske kanske skriver detta med en viss klang, men detta är en privat blogg ta inte livet så hårt, Då lär du lära dig att det finns mer i livet än fördomar mott tennisveckor och stureplan...

    Mvh / Disa Danielle

    SvaraRadera
  4. visst...skynda er tillbaka bara så ni inte misssar skumpaskjutandet..jag ha faktiskt vart där....dock för dess rätta orsak..att jag gillar tennis...

    shit n e roliga människor....ni åker till afrika o tror att ni e på berikande safari...vad gör ni i stockholm...känner ni en enda afrikan? en? två?...det finns tiotusentals....e rinkeby för långt o farligt från stureplan?

    e afrikanaska "förortskickers" inte lika appealing?

    låt mig förklara för er varför....för ni vill inte ha de i era liv på riktigt. det ni gör nu är en flykt från vardan...inte den riktiga vardan....däför sätter ni er inte bredvid somaliern som stiger på i centralen, men e ivriga om att snacka om afrikaner med frukter på huvet.

    skynda er....ni missar senaste neu-festen....peder fogstrand va tydligen elt craaazy..o.m.g va ni missade....

    SvaraRadera
  5. Så vem av era facebook vänner är denna ordbajsande tomte?
    Mycket att säga till om men står inte för något av det genom att hålla dig anonym.

    Tror förövrigt att detta bara är ett driv från någon med mindervärdskomplex och noll känsla för humor.

    Ta hand om er flickor.
    /Adam

    SvaraRadera
  6. Vilken jävla idiot som skriver de här sakerna!?
    Varför bryr du dig och lägger ner tid på att skriva så jävla långt om du tycker att dem är dumma i huvudet?
    Uppenbarligen känner du inte författarna till den här bloggen utan bara genom någon slags facebookyta som du tror säger allt om en person.
    Det är väldigt skrattretande när du skriver på detta sätt till två öppna tjejer som är uppväxta i förorten och inte är rädda för afrikaner i Sverige. Du skulle bara veta!!!
    Om du skulle uppge ditt namn skulle vi kunna skicka hela vårt crew med afrikaner på dig!

    Suck.

    Men ni är bäst flickor, jag tycker att hur ni skriver speglar precis hur underbara ni är som personer. Så ja, det handlar bara om avundsjuka.
    Saknar er här hemma. Ni är så bra på att krydda våra liv.

    Jessica Roos

    SvaraRadera
  7. det e väl inge konstigt med at va anonym. vi är inte i en rättssal....att vara anonym gällande blogginlädd e ytterst vanligt...ni skriver som om det vore väääärsta chicenmove....integritet bara...

    o nej, ni har alldeles rätt, jag känner inte tjejerna...men vad har d för betydelse?

    har man offentlig blogg får man väl räkna med att andra än barndomsvänner och bff´s lässer....
    eller?

    SvaraRadera
  8. men ok...visst.
    jag tar tillbaka. antar att jag var lite väl hård....o ni e säkert jättehärliga. sorry

    SvaraRadera
  9. Det du gör som anonym är att du går fram till de här två tjejerna och förolämpar dem utan att presentera dig. Gör du så IRL också? Idiot.

    Susanne

    SvaraRadera
  10. för det e ju veeerkligen såååååå smart att sätta igång igen med en provocerande kommentar när personen har backat o tagit tillbaka... Sussa, du lär ju inte direkt fått ett mvg om det hade funnits nåt ämne som hette diplomati och konstruktivitet i skolan.

    jag har redan sagt att jag var off point. Doch tycker jag absolut inte et gällande anonymgrejen. det här e internet. väljer man att ha en blogg e det nåt man helt enkelt får räkna med. inge mer el mindre. Att sedan andra idioter ofta ska hetsa om varför man e anonym e bara patetiskt. till o med självaste freakin bloggsiten har ju med det som ett val i kommentera som fältet.det om nåt borde bekräfta dess legitimitet

    idiot! (inte blogginnehavarna, utan IDIOTERNA som ska hetsa om anonymitet.

    SvaraRadera
  11. Du är fortf en idiot enligt mig så länge du lägger din tid på att förolämpa för dig två helt okännda tjejer. Nu hade du ju tydligen mens men kanske ska ta vara på din tid bättre. En studieresa till Afrika månne?

    /Adam

    SvaraRadera
  12. idiotadam

    jag ska citera din mening här:

    Du är fortf en idiot enligt mig så länge du lägger din tid på att förolämpa för dig två helt okännda tjejer.

    du lägger inte till nå andra omständigheter till varför det e idiotiskt, utan det e svar nog.

    förklara för mig om du också tycker det e idiotiskt om en för dig förvisso okänd man slår sönder en för dig okänd kvinna i tunnelbannan.

    varför lägga ner tid på okända va?

    OM jag nu ansåg att det tjejrna höll på med var kulturrelatistskt, halvrasistiskt skit (vilket jag inte tycker nu, o det har jag sagt) som är till nackdel för mörkhyade personer eler de som bor där, varför i HELVETE ska jag inte ödsla min tid på det bara för attt tjejerna åär för mig okända?

    det e det DUMMASTE jag hört

    känner du jimmie åkesson (sverigedemokraternas ordförande) personligen?

    om inte e du en idiot om du skriver varför han har fel. same goes med george bush. fidel castro. john ausonius. bert karlsson.

    du e bara intitled att tycka nåt och yttra det om du gick på samma dagis som personen,

    ha ha ha - o låt mig tilläga ett haaaaa.

    som sagt tjejer, jag har redan reviderat det jag sade om er, men av totalt andra orsaker än det era iq-fiskmås vänner försöker driva

    SvaraRadera
  13. "det e det DUMMASTE jag hört"

    Sök hjälp.

    Susanne

    SvaraRadera
  14. Anonym: Allvarligt man hur mår du egentligen?Orka sitta och skriva hatkommentarer på nåns blogg.

    Disa&Danielle: grymma bilder!


    /Chris

    SvaraRadera
  15. Ok. Jag kapitulerar. Man får aldrig ge ett kritiskt öga. Då utsondrar man negativ energi. Allt w alltid jätte jätte positivt och bra. Särskilt om man e vän med de son gör det där jattepisitiva. Hanne den som gågatan lyfta en annan a@peltola. Den personen e sjuk, idiot, här för mycket tid och mår dåligt. Bannlys denne. För inget Ang. Vara vänner kan ju någonsin ifrågasättas. Det e hubara helt fakkin krejsii.

    SvaraRadera
  16. @ Anon

    Det är inte värt att gå in och kritisera dig i sak fråga för du har, som flera märkt, inte alla köttbullarna på tallriken. Ta en kopp kaffe och fundera på om du behöver hjälp om inte annat så kan jag upplysa dig om att Anon, anonym, är en mycket uppskattad kille på /b/ chan . Du bör kanske ta en titt på den sidan för där uppskattas vansinnigt internet raseri. Eller så önskar du bara att du själv va i Afrika ^^

    @ The Double D's, kanon skön blogg och fina bilder!

    / Dalman

    SvaraRadera
  17. Gå och lägg dig... nu är du ju inte ens underhållande längre, du spårar ju bara ur haha

    /Adam

    SvaraRadera
  18. Ja, detta blev hilarious!!!

    Crazy Times.

    Fyyy vad jag också vill göra vad ni gör just nu. Blogga massa mer!
    Jag önskar mig något som ni köpt från ett huvud!

    Roosen

    SvaraRadera
  19. Som ett avslut vill jag bara säga, utan att offenda nån, att jag inte tror att nån av er (pratar inte om bloggerskorna, utan om er andra morons) bor eller någonsin har bott i ett invandrartätt område. om jag nu har fel ang. det, så låt er fellow swedish-african få tolkningsföreträde i frågan. get back at me sen efter ni har hört er för. jalla bye..........

    SvaraRadera
  20. och då pratar jag inte om doktor alban eller nyamko sabuny....jag pratar om ortbarnen. Afrika är first and frmosr inget land, utan en massa länder, och second of all INTE ett museum......

    men, med det sagt så gillar jag bloggen...det e alla iq-befriade vänkommentarer jag vänder mig emot. har redan bett om ursäkt för det initierade. seså, ni som e i sverige, åk på en sightseeingtur i förorten nu och fråga dom,......

    SvaraRadera
  21. och köttbullar på tallriken skulle jag aldrig någonsin ha, då jag e muslim. men det säger väl bara ytterligare tydligt att du som ksrev det inte kan se livet ur ett annat perspektiv än en sp bar-festande etnisk svensks...

    SvaraRadera
  22. 1) Köttbullar innehåller inte fläskkött. Finns även halal om du nu är så mkt muslim som du säger. Nekar du alkohol? Ber du fem gånger per dag? Har du varit på hajj? Nekar du zina? Osv..

    2) Vad har en förort i Sverige med ett land i västafrika att göra, det är två helt skilda saker.

    3) Jag bor i en blatteförort

    4) Jag tror att du är en adopterad eritrean som helst vill vara amerikan och sitter hemma med smirre över att inte veta vad du är. Sök hjälp man.

    Hepå're!

    SvaraRadera
  23. som sagt, jag kaputilerar.
    jag hade väl fel

    SvaraRadera
  24. Underbar kommentardialog :)

    Jag är inte anonym så detta är ju lite vådligt att skriva men Stureplansmaffian har inte imponerat så här långt. 1-0 till anonym.

    Det bevisar att det spelar ingen roll vad ens vänner tycker och tänker, man håller med och stöttar dem i ur och skur (läs: ens kompisar har ALDRIG fel). Pengar luktar inte! Läskigt!

    Jag tycker det är helt underbart att läsa vad Disa skriver om sina upplevelser och jag tror hon kommer lära sig grymt mycket av detta. Visserligen är hon redan ganska smart men tror ändå hon kommer komma till ytterligare insikter.

    Jag skulle rekommendera några av er andra att göra samma resa, aldrig fel att kliva ur skokartongen ibland :)

    Ps. Hoppas att jag inte blåser mina chanser att bli släkt med Disa med detta...

    SvaraRadera
  25. Poängen är att jag egentligen skulle kunna lyfta fram en uppsjö öav sociologiska teorier till varför mycket som skrivits på bloggen är missgynnande för kontinenten tjejerna befinner sig på samt dess befolkning. flertal gånger reflekteras deras upplevelser som nånting annat än oss, vi i västvärlden. typ som om man e på museum. en tripp till mars. pallar inte förklara ingående för jag har kommit fram till att det här ändå e en lättsam reseblogg...som en analogi kan jag bara nämna att många mörkhyade personer blir förbannade på exempelvis sportkommentatorer. Nör Usain Bolt t.ex slår världsrekord 10 ggr om skriker kommentatorerna saker som: han springer som en gepard...eller "tankarna förs till djurvärlden...liknande analogier görs INTE de gånger vita idrottsmän gör fysiologiskt fantastiska saker.

    jag vet inte om ni e med, o min mening är inte att vara alltför hård el viktig. tjejerna verkar sympatiska (för att inte nämna vackra) och trevliga och jag har redan bett om ursäkt för mina alltför hårda inledande inlägg. trevlig fortsatt resa...o inga hard feelings hoppas jag :)

    SvaraRadera